Olemme muuttaneet! Uusi osoite Mittatie 23, 01260 Vantaa

Sauna -rentoutumisen tyyssija

Sauna on monelle mieleen ja syystäkin: saunassa pääsee nauttimaan rauhasta, lämmöstä ja samalla pääset rentouttamaan esimerkiksi kipeytyneitä lihaksia. Saunasta puhutaan myös oivana flunssan karkottajana sekä löylyissä pystyy ottamaan aikaa ihan vain itselleen.

Sauna on osa suomalaishistoriaa ja sillä on ollut lukuisia merkityksiä läpi aikojen. Sauna oli paikka, jossa hankkiuduttiin eroon sairauksista, säryistä ja huonoista hengistä. Sitä kutsuttiin myös osuvasti nimellä ”köyhän apteekki”. Eikä suotta, sillä saunominen helpottaa stressiä, lievittää kipua ja auttaa rauhoittumaan. Se rentouttaa sekä fyysisesti että henkisesti ja antaa mukavan ja rauhallisen olon. Saunominen on niin tärkeä perheen ja ystävien yhteinen rituaali kuin myös yksinään rauhoittumisen mahdollisuus.

laituri

Sauna ja kauneus

Saunan ei ole todettu, vastoin kuulopuheita, kuivattavan ihoa vaan itse asiassa päinvastoin. Saunominen parantaa ihon läpäisyestettä niin, ettei iho kuivu niin helposti. Myös monissa ihotaudeissa, kuten esimerkiksi tali-ihottumassa tiuha saunominen on hyväksi. Saunomisen jälkeen olo on myös puhtaampi kuin esimerkiksi pelkän suihkun jäljiltä. Professori Lasse Viinikan mukaan (Suomen Saunaseuran internetsivuilla) tätä selittääkin fakta, jonka mukaan vihtominen ja hikoilu irrottavat likaa eri tavalla. Kun vielä löylyjen jälkeen peseydytään, puhdistuu iho tavallista paremmin. Hikoilun myötä kehosta poistuu myös monenlaisia kuona-aineita.

Helppo ”kauneushoito” saunaan on yksinkertainen merisuola kuorinta. Kun vettä ja merisuolaa hieroo vartalolle löylyttelyn aikana, tulee ihosta todella pehmoinen.  Merisuola palauttaa ihon emäs-happo tasapainon, joka taas sitoo kosteutta ihoon. Merisuolaa suosittelee myös kokemuksesta Suomen Tervalepän väki.

merisuolakuorinta_hunaja__maito

Sauna vaikuttaa positiivisesti myös nukkumiseen

Joissakin tutkimuksissa saunomisen on huomattu parantavan unen laatua pidentämällä syvän unen vaiheen kestoa. Sen on myös huomattu helpottavan itse nukahtamista. Suomen Saunaseuran internetsivuilla julkaistu artikkeli on kirjoitettu dosentti Markku Partisen luennon pohjalta, jossa hän uskoo lämmönvaihteluiden olevan yksi selitys saunomisen myönteisestä vaikutuksesta nukahtamiselle sekä paremman yöunen laatuun. Hänen mukaansa sisäisen lämpötilan kohottaminen vauhdittaa nukahtamista ja lisää syvän unen määrää.

Saunan muuten hyvinvointia edistävänä

Kuten kaikki varmasti tietävät, saunassa rentoutuu mielen lisäksi myös lihakset. Sauna on siis oivallinen paikka hoitaa esimerkiksi kipeytyneitä lihaksia ja saunan lämmössä voi varovasti vaikka venytellä. Lämpö rentouttaa kroppaa entisestään, jolloin lempeä venyttely tehostuu.

Saunan terveysvaikutuksista kertoo myös professori Lasse Viinikka Suomen Saunaseuran internetsivuilla. Hänen mukaansa on tutkimuksia, joissa on todettu, että saunominen lisää aivoissa hyvää oloa tuottavan endorfiinihormonin tuotantoa. Löylyttely lisää siis hyvää oloa. Viinikan mukaan sauna lievittää myös astman oireita, sillä saunan lämpö rentouttaa keuhkoputkia ja helpottaa tätä kautta astmapotilaiden hengitystä.  Sauna saattaa myös usein alentaa kohonnutta verenpainetta, sekä parantaa sydämen toimintakykyä.

vapaus

Tässä tekstissä lähteinä on käytetty Suomen saunaseuran internetsivuja sekä terveyskirjastoa. http://www.sauna.fi/saunatietoa/sauna-ja-terveys/saunan-terveysvaikutukset/, http://www.sauna.fi/saunatietoa/sauna-ja-terveys/sauna-ja-uni/ sekä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00927.